Bel: 0341 - 820 004

SHARES
FacebookShareTwitterTweet

Agressieve benadering van je collega? Zo los je het op.

‘Hij is zo onbehouwen! Hij valt me verbaal soms zo aan dat ik me er gewoon onveilig bij voel! Ik ga met tegenzin naar het MT want als ik bijvoorbeeld moet vertellen dat iets niet helemaal af is, dan krijg ik een kanonnade aan verwijten over me heen……’.

Dit vertelde de eigenaar over zijn compagnon. Het kostte zoveel energie. ’s Avonds lag hij op de bank; hersteltraining voor de volgende dag….. Hij had zelfs geprobeerd zijn compagnon te ontwijken door meer afwezig te zijn, maar dat vluchtgedrag hielp ook niet. De man was op zoek naar een duurzame oplossing om grotere problemen te voorkomen.

Ieder heeft een eigen ‘taal’, een aard van communiceren. De een is zijig, de ander communiceert resultaatgericht en weer een ander heeft dus een confronterende stijl. Je voorkeur voor de manier van communiceren komt voort uit onze denkpatronen. Door inzicht in jouw drijfveren weet je wat jouw denkpatronen zijn. Je leert welke stijl jouw voorkeur heeft en je leert andere stijlen te herkennen. En, nog belangrijker: dat de persoon daar in wezen niets aan kan doen, maar wel wat jij er aan kan doen om hiermee om te gaan.

Door de drijfverenscan van Energy Drives® krijg jij inzicht in jouw drijfveren en de verschillende communicatiestijlen.

Dilts & Bateson

Even terug naar de eigenaar en zijn compagnon… in dit geval deden we twee type drijfverenscans. De eerste scan, het ‘persoonlijke beeld’,  geeft op detailniveau aan waar je energie van krijgt en waar je energie op verliest. De tweede scan is het ‘bedrijfsbeeld’; deze geeft heel nauwgezet aan wat jij in jouw dagelijkse praktijk waarneemt en wat je zou willen versterken of verminderen binnen jouw organisatie. Makkelijk gezegd: Je kunt ergens allergisch voor zijn, maar als je er niet mee geconfronteerd wordt dan heb je natuurlijk geen probleem. Door deze twee scans wordt zichtbaar waar de ‘echte’ pijn zit.

Beide scans zijn belangrijk. Je moet namelijk niet alleen weten waardoor de pijn precies wordt veroorzaakt, maar je moet ook een voor jou passende manier vinden om het op te lossen.

In deze case ervaarde de eigenaar het gedrag van zijn compagnon als ‘afdwingen’, ‘vijandigheid’ en ‘impulsiviteit’. Eén van de kenmerken die hier bij horen is dat de persoon ‘uit de heup lijkt te schieten’; snel oordelen zonder de echte feiten te kennen en dan aanvallend, bijna bedreigend, de ander aanspreekt. Dit is voor die persoon een volstrekt normale manier van communiceren. Hij heeft echter geen idee hoe kwetsend dit kan zijn voor anderen. De oplossing ligt dus ook niet bij die persoon maar bij degene die er last van heeft.

In dit geval is de ergernis verdwenen door bij ‘een aanval’ geïnteresseerd te vragen naar de feiten (die wist de persoon natuurlijk niet, waardoor deze al inbond), heldere afspraken te maken over wat acceptabel is en wat niet (vergaderafspraken bijvoorbeeld) waardoor het ‘uit de heup schieten’ wel voorkwam maar direct geparkeerd kon worden (dat hoort op dit moment niet in deze meeting. Zet het even op de agenda voor de volgende vergadering en dan nemen we het mee) en door hetgeen gezegd werd te koppelen aan de doelen die er liggen (wat zou ons doel nog beter dienen buiten wat je nu stelt?).

Wellicht lees je dit en ervaar jij ook spanning tussen jouw collega’s of medewerkers en heb je te maken met een dergelijke situatie. Bovenstaande aanpak is een concrete manier om met jouw collega’s of personeel het gesprek aan te gaan. Probeer het eens als je dit tegenkomt om je werk. Door het te doen kom je tot de aanpak die het beste bij jou past. Voel je dat het niet zo gaat of lukt het niet om de problematiek zelfstandig op te lossen? Ervaar dan wat inzicht in drijfveren betekent en ervaar de ruimte voor groei binnen jouw organisatie en voor jezelf.

 

Energy Drives® is ontstaan in 2001 en zowel actief in Nederland als wereldwijd. In de afgelopen 15 jaar hebben duizenden medewerkers, managers, zzp’ers, teamgenoten, directeuren en ondernemers  ervaren wat genuanceerd inzicht oplevert. Inzicht in eigen drijfveren en in drijfveren van relaties. Het effect is groot en geeft ruimte voor ontwikkeling en groei in tal van situaties.

Wil je weten wat jouw drijfveren zijn?

Laat dan onderstaand je gegevens achter en wij nemen contact met je op voor een vrijblijvend gesprek.

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Opmerkingen

Ik ga akkoord met het privacybeleid.


Bekijk hier alle blogs of zoek per onderwerp:
Drijfveren humor klantgericht Team training Veranderen Verandertraject Verwoording