Bel: 0341 - 820 004

Teamontwikkeling in het onderwijs

Voor veel docenten en leidinggevenden in het onderwijs is teamontwikkeling een blijvend vraagstuk. Het is niet onwaarschijnlijk dat één of meer van onderstaande zaken bekend voorkomen. 

Herkenbaar?

  • Docenten krijgen als professionals energie van lesgeven, maar er ontstaat energieverlies tijdens projecten in samenwerking met collega’s. Bijvoorbeeld met betrekking tot het opstellen van een nieuw programma of curriculum.
  • Collega’s durven problemen niet onder woorden te brengen. Bijvoorbeeld wel via kwaliteitskaarten (anoniem), maar niet in de vergadering zelf.
  • Collega’s hebben hun eigen klas met eigen thematieken, daardoor ontstaan al gauw verschillende ‘eilandjes’.
  • Collega’s hebben het druk genoeg met hun eigen klas en zijn daardoor minder betrokken op iemand anders zijn/haar verantwoordelijkheden.
  • Managers zijn niet opgeleid om leiding te geven, managers zijn veelal analytisch (zeggen hoe het anders moet, maar bieden geen oplossing). Docenten zijn harmonieus en begrijpen de managementstijl van de leidinggevende niet.
  • Er wordt hoge werkdruk en onvrede ervaren. Docenten worden ingehuurd om les te geven. Studenten hebben juist behoefte aan studiebegeleiding. Individuele begeleiding is de vraag terwijl het collectief bedienen het aanbod is. Docenten hebben het idee dat ze het niet goed doen.
  • Onvoldoende zicht op de manier van functioneringsgesprekken/beoordelingsgesprekken voeren.
  • Het hoger management begrijpt het speelveld van de docenten niet. Ze staan niet verbonden met de werkvloer/docenten omdat ze nooit voor de klas staan én ze zijn niet verbonden met de studenten en het werkveld waar zij in terecht komen.
  • Er zijn weinig doorgroeimogelijkheden. Hierdoor is het onderwijs minder aantrekkelijk.
  • Er is een grote kloof tussen oudere docenten en jongere studenten. Het is een vraagstuk hoe men betrokken en aantrekkelijk blijft als docent voor studenten. Hoe kan persoonlijke veer- en spankracht worden afgestemd op deze vraagstukken?
  • Er is spanning tussen BOL en BBL docenten. BBL docent is meer van de praktijk: doen en handen uit de mouwen. BOL docent veel meer in de ‘veilige modus’ en denkend binnen kaders.

Ontdek teamontwikkeling met drijfveren

Dit kan anders. Hoe? Door middel van een krachtige teamontwikkeling op basis van drijfveren. Een inspirerende teamworkshop geeft een glashelder beeld hoe jouw drijfveren zich verhouden ten opzichte van die van anderen. Hoe kijken jullie als collega’s naar de organisatie, naar elkaar en hoe gebruiken jullie elkaars kracht? Waardoor komt het team in beweging en waaraan verliest het energie? Passen de drijfveren van het team bij de doelstellingen? Zit iedereen wel op de goede plek?

Zo'n teambuilding workshop versterkt het teamgevoel en bevordert de samenwerking, teamontwikkeling en talentontwikkeling. De effectiviteit van het team neemt hierdoor toe, net als het enthousiasme om samen te werken. Inzicht in je persoonlijke leiderschapsstijl maakt het bovendien mogelijk om je team op een passende en effectieve manier te sturen.

Energy Drives® heeft zowel ervaring binnen teams in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO, HBO en universitair onderwijs.

Whitepaper: ‘6 bouwstenen voor teamflow’

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Ik ga akkoord met het privacybeleid.

Je krijgt ook wekelijks een tip van ons voor het ontwikkelen van jouw team.

Referenties Onderwijs

Vraag een gesprek over teamontwikkeling onderwijs aan

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Opmerkingen

Ik ga akkoord met het privacybeleid.

SHARES
FacebookShareTwitterTweet