Bel: 0341 - 820 004

SHARES
FacebookShareTwitterTweet

Welke drijfveren zijn er?

Er is veel over te lezen en wellicht hoor jij het ook wel eens om je heen: drijfveren…. Maar wat zijn drijfveren nu eigenlijk? Drijfveren zijn denkvoorkeuren; ze geven aan waar jij energie van krijgt of waar je op leegt loopt. Waarom ruimt iemand nu altijd zijn bureau op en waarom doet iemand anders dat nooit? Of waarom maakt die ene collega zich nu altijd druk dat wel naar iedereen geluisterd moet worden in een vergadering, terwijl dit dan veel te lang duurt?

7 drijfveren

Iedereen heeft zo wel een reden om iets te doen denk je en er zijn dus heel veel verschillende drijfveren. Dat klopt, nou ja bijna; het zijn er zeven. Iedereen heeft in potentie zeven drijfveren in zich, dus jij ook. En vanuit jouw drijfveren, beslis jij om iets te doen en doe jij activiteiten op die manier zodat jij er energie van krijgt, of juist niet. Klinkt zweverig, is het niet.

Simpel voorbeeld: jij moet de tuin schoonvegen en je doet dit zo snel mogelijk. Grote stappen, snel thuis en direct resultaat. Jouw partner, komt op het eind kijken en zegt: ‘Ja, zo maak je de tuin niet schoon. Je moet ook de kantjes doen want dan weet je zeker dat alles schoon is.’ Jij krijgt daar helemaal geen energie van. Snel resultaat en klaar is het weer, dat drijft jou. Jouw partner wilt echter dat het juist goed en gestructureerd gebeurt, dat drijft hem of haar.

Ieders gedrag heeft een relatie met waar hij of zij energie van krijgt. Een drijfveer kan veel gedrag van mensen verklaren. Een drijfveer is niet goed of fout.

Drijfveren en voorbeelden

Er zijn dus zeven drijfveren. Maar welke zijn dit dan? Hier is over nagedacht door Professor C. Graves. Hij heeft veel studie verricht naar het menselijk handelen en heeft de 7 kleuren samengevat in een aantal kleuren. Handig voor ons om ze uit elkaar te houden. Iedere drijfveer heeft dus zijn eigen kleur.

1: Paarse drijfveer

Mensen krijgen energie van geborgenheid en rituelen. Het drijft hen bijvoorbeeld om te zorgen voor een veilige omgeving waar iedereen zich veilig voelt.

  • Paarse tradities en rituelen: Sinterklaasfeest, oliebollen
  • Paars in de maatschappij: De koninklijke familie of lid zijn van een bekende motorclub.
  • Paars in organisaties: Albert Heijn, Philips. Traditionele Nederlandse bedrijven met een rijke familiehistorie.

2: Rode drijfveer

Mensen krijgen energie van daadkracht, respect en doorpakken. Het drijft deze mensen om te zorgen er kameraadschap is en ze vinden het fijn om knopen door te hakken.

  • Rode daadkracht en doorpakken: President Trump
  • Rood in de maatschappij: het snelle en daadkrachtige optreden van hulpverleners zoals brandweer, ambulance en politie
  • Rood in organisaties: Respect hebben voor de directeur die altijd aan het hoofd van de vergadertafel zit.

3: Blauwe drijfveer

Mensen krijgen energie van duidelijkheid, gestructureerdheid en regels. Je moet dan ook niet zomaar ineens ergens aan beginnen als het nog onduidelijk is.

  • Blauwe gestructureerdheid: alles netjes in mappen en op volgorde van A-Z in een kast. Ook een overzichtelijke planning is een voorbeeld
  • Blauw in de maatschappij: de Belastingdienst (zelfs de enveloppen zijn blauw
  • Blauw in organisaties: formulieren invullen of protocollen voor bepaalde vastgelegde werkwijzen

4: Oranje drijfveer

Mensen krijgen energie van resultaat en ondernemerschap. Ook drijft hen vaak vindingrijkheid en succes en wil men winnen.

  • Oranje resultaat: een succesvolle sporter die als eerste over de finish komt
  • Oranje in de maatschappij: vindingrijke ondernemer zoals John de Mol of denk aan de vroegere tijden van de VOC
  • Oranje in organisaties: zorgen voor ambities en dat de maanddoelstellingen worden gehaald inclusief bonus

5: Groene drijfveer

Mensen krijgen energie van harmonie en in saamhorigheid met elkaar kennis delen of zo iedereen betrokken te houden.

  • Groen betrokkenheid: sociaal betrokken mensen en gericht op ieders gevoelens.
  • Groen in de maatschappij: de zorgsector waar oog is voor elkaar en iedereen helpen het belangrijkste is
  • Groen in organisaties: op een vergadering iedereen betrokken laten blijven en echte teamplayers zijn

6: Gele drijfveer

Mensen krijgen energie van strategisch denken en innovatief zijn om zo de dingen effectiever te kunnen doen.

  • Gele effectiviteit: een elektrische fiets bedenken waardoor oudere mensen ook nog kunnen blijven fietsen
  • Geel in de maatschappij: Einstein is een typisch voorbeeld of een wiskundige die een nieuwe formule bedenkt
  • Geel in organisaties: een nieuwe strategie bedenken waardoor je innovatiever bent dan je concurrent

7: Turkooise drijfveer

Mensen krijgen energie van de holisme en alles in een breder perspectief te zien om zo bij te dragen aan het grotere geheel.

  • Turkoois holisme: aan het milieu denken en kijken hoe dingen duurzamer kunnen
  • Turkoois in de maatschappij: Greenpeace die door acties wil bijdragen aan een betere wereld
  • Turkoois in organisaties: maatschappelijk verantwoord ondernemen door organisaties en hier beleid voor maken

Weten wat jouw eigen drijfveren zijn?

Dus kortom, er zijn 7 drijfveren met allemaal hun eigen kenmerken waar mensen binnen die drijfveer energie van kunnen krijgen of verliezen. Weet je wat zo mooi is? Door middel van een drijfverenscan kun je bij jezelf inzichtelijk maken waar jij nu echt energie van krijgt of waar je op leegloopt. Wij van Energy Drives® kunnen dit voor je doen. Je vult online een vragenlijst in en bespreekt de uitslag daarna met een gecertificeerde coach. Een persoonlijk assessment noemen wij dat.

Door te weten waar jij energie van krijgt en te weten wat jou motiveert en drijft, krijg je meer inzicht in jezelf en het gedrag van anderen. Dit kan erg helpen bij het maken van keuzes. Keuzes voor een nieuwe baan bijvoorbeeld. Of keuzes hoe je omgaat met je collega’s tijdens het samenwerken, communiceren of leidinggeven.

Benieuwd naar jouw drijfveren? Vraag onderstaand een persoonlijk assessment aan en je komt erachter!

Energy Drives® is ontstaan in 2001 en zowel actief in Nederland als wereldwijd. In de afgelopen 15 jaar hebben duizenden medewerkers, managers, zzp’ers, teamgenoten, directeuren en ondernemers  ervaren wat genuanceerd inzicht oplevert. Inzicht in eigen drijfveren en in drijfveren van relaties. Het effect is groot en geeft ruimte voor ontwikkeling en groei in tal van situaties.

 

Laat dan onderstaand je gegevens achter en wij nemen contact met je op voor een vrijblijvend gesprek.

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Opmerkingen

Ik ga akkoord met het privacybeleid.


Bekijk hier alle blogs of zoek per onderwerp:
Drijfveren humor klantgericht Team training Veranderen Verandertraject Verwoording